söndag 24 januari 2010

" Blandade känslor på 50 talet "

En udda tavla med beskrivning nedan...








Hej ! Hur mås det ?


Jag mår bra, har haft lite tid till målning och annat. Va inne på Panduro igår och såg ett mönster och fick en idé. Tryck, text och lite annat så har man en ny tavla. Fast denna gång blev det nog den uddaste tavlan jag har skapat. Mönstret va så 50-60 tal och köksaktigt så det blev en tavla som både, för mig visar hur det kunde va på den tiden med kvinnorna som stod i köket och tog hand om barnen, städade, lagade maten och såg till att allt va klart innan mannen kom hem från jobbet. Sedan när mannen hade ätit klart satt han med polarna och spela kort antingen hemma hos han själv eller hos någon annan med cigarettrök i hela hemmet medan kvinnan fortsatte i köket med sina sysslor.

Jag tror, ( som själv é född 75, vad vet jag ? ) att det kunde se ut så på 50 talet upp till ja, fortfarande idag.

Kvinnorna kunde sen prata sinsemellan om hur deras liv va, hur mannen va och skriva dagböcker om vardan och vad de egentligen tyckte. Tavlan är både för mig en hyllning till kvinnor och köket samtidigt som den kan verka lite bitter och en besvikelse till att man inte va så fri som kvinnan egenligen ville på den tiden...
Med den gröna färgen, mönstret och skriften har jag försökt visa vad jag flummade om ...
Ni får gärna kommentera min udda konstverk.


Ha en bra vecka så ses vi när vi ses.
Kram Carre



1 kommentar:

Galleri Hönshuset sa...

Haha, förstår vad du menar, men jag tycker den är så förbaskat fin så kökinspirerat eller inte, underbar är den. Påminner mig mycket om mönster från världens alla hörn =) jag är på väg in i den inredningsstilen lite igen i vardagrummet. Inte så murrigt, men bordet och tv skåpet ska få sig en CHOCK färg tänkte jag =)Och så mer lyktor och sånt...Tillbaks till där det började med andra ord...

Forstätt med målningen du =) Har du hört nåt mer ang butiken?

Kram Pirre o co.